Min resa har börjat...

Min resa mot ett nytt liv har börjat.

Jag är beviljad Gastric Bypass sen 28 april och nu är det dax!!
Det är detta som har figurerat lite hemligt då och då här på bloggen.

Resan började egentligen redan i slutet på januari när jag tog
mod till mig och ringde till hälsocentralen för en remiss.
Det var ett oerhört jobbigt besök rent psykiskt, sitta där och förklara att
jag är tjock och insett att jag behöver "hjälp till självhjälp".
Efter lite prat med läkare så fick jag min remiss.
Jag var påväg!

I mitten av april fick jag kallelse till ett besök hos kirurgen Ulrika Kirke.
Jag var supernervös innan men detta besök var superbra!
Ulrika var suverän. Vi pratade lite och sen sa hon att absolut,
jag var en kanonkandidat! Ville jag operera mig ansåg hon att det var ett mycket bra val.
Jag skulle på ett gruppmöte först och sen ringa och sätta upp mig på väntelistan.
Jag fick min biljett!!

10 juni var det gruppträff och måndagen 14 juni ringde jag och anmälde mig på väntelistan!

I måndags ringde operationskoordinatorn och sa att det är min tur nu!! =)

Innan operationen ska jag äta pulversoppa i tre veckor och jag började i onsdags...
Det är tufft, både psykiskt och fysiskt. Mest psykiskt.
Retar mig på allt möjligt, humöret är urkasst...
Jag har ett mål och det är det som ger mig energi!

Varför väljer jag då att göra detta?
Jo, jag ligger i riskzoonen för alla möjliga sjukdomar.
Det som skrämmer mig mest är våra hjärtbesvär i familjen.
Min morbror hade sin hjärtinfarkt (eller attack) innan han fyllde 40 år...
Oddsen är emot mig och visst kan jag gå ner i vikt själv men jag klarar inte av att hålla den... 

Jag är trött på att inte komma i ett par täckbyxor.
Jag är trött på att inte orka pulsa i snön när vi är ute.
Jag är trött på att handla kläder på tjockisavdelningen.
Jag är trött på att folk glor när man fikar på stan.
Jag är trött på att inte orka...
Jag vill att min inre bild av Sara ska stämma med den yttre...


Har fått mycket positiv respons och det gläder mig samtidigt som den negativa
responsen gör ont...
Jag behöver inte förklara och försvara, det är min kropp och min hälsa.

Så var glad för min skull, jag är så värd detta!



Kommentarer
Postat av: Mamsen

Jag önskar dig all lycka på färden min älskade dotter, du ska veta att jag stöttar dig till 110% :o) Är så glad för din skull, när det känns jobbigt finns jag där, fast du får gärna höra av dig när det går bra också :o) Tusen lycka till pussar <3<3<3

2010-10-23 @ 19:31:20
Postat av: Joanna

Det kommer gå kanonbra Sara! Och bry dig inte i dom som säger negativa saker om det. Du investerar ju i din hälsa och i din framtid. Du ser till att du får finnas med i dina barns liv mycket längre. Många verkar tro att det är ett så enkelt beslut. Men det är faktiskt svårt att verkligen bestämma sig för en operation. Nu får vi följas åt, lite roligt att vi kommer opereras så nära! Många kramar från Örebro!

2010-10-23 @ 19:55:39
URL: http://Kiikop.bloggplatsen.se
Postat av: Karin

Ja Sara!! KLART du e värd detta!! Jag önskar dig ALL LYCKA TILL!! Lycka-till-kramar från Umeå! =)

2010-10-23 @ 20:08:23
Postat av: Louise

Klart du är värd det här, önskar dig verkligen all all lycka ! Stor beslut och jag är glad för både din och Erikas skull, grymt att ni gör detta tillsammans! Jag har en liten hund som älskar motion sen om ni behöver låna honom ;) Kramar!

2010-10-23 @ 20:39:19
Postat av: Ullet

Å sen kan vi åka slalom och skoter med täckbyxor som går att stänga:) Puss i rumpan å lycka till.

2010-10-23 @ 20:56:09
Postat av: Lina

Du är såååå värd detta, Sara! Jag vet ju själv hur skönt det är! =) Ett år senare och 57 kilo lättare! =) Håller tummarna för dig, gumsan! <3

2010-10-23 @ 21:03:16
URL: http://lollinona.blogg.se/
Postat av: Birgitta

Det är klart att du är värd det! Lycka till!

2010-10-24 @ 19:41:03
Postat av: Pappa

Ett stort Grattis gumman. Du är min hjälte !! Vet att du tagit ett riktigt beslut,när du skriver som du gör ! För mej är du och har alltid varit "Sara" den vackraste unge en far kan önska sig, att du dess utom har den personligheten som du har ,gör inte saker sämre ! Ring om du får jobbigt, ring om du behöver prata. Finns där för dej, även om vi har några mil till varandra, så är det inte långt till telefon. Många kramar, tänker på dej.

2010-10-24 @ 21:34:45
Postat av: Pappa

Ett stort Grattis gumman. Du är min hjälte !! Vet att du tagit ett riktigt beslut,när du skriver som du gör ! För mej är du och har alltid varit "Sara" den vackraste unge en far kan önska sig, att du dess utom har den personligheten som du har ,gör inte saker sämre ! Ring om du får jobbigt, ring om du behöver prata. Finns där för dej, även om vi har några mil till varandra, så är det inte långt till telefon. Många kramar, tänker på dej.

2010-10-24 @ 21:38:08
Postat av: Britt-Louise

Ni kommer att klara´t galant både Erika och Du och även Joanna i Örebro! Ska bli kul att följa Er!

2010-10-25 @ 08:10:01
Postat av: Maria

Heja Sara!!

2010-10-25 @ 09:50:58
Postat av: Johanna

Du kommer att klara det här.

Finns alltid här för dig om du behöver prata eller spy lite galla!



Älskar Dig Underbara Syster



<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

2010-10-25 @ 10:51:56
URL: http://johaani.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0