Elli och olyckan...

Jag jobbade på som vanligt i hemtjänsten i måndags när sköterskan från jobbet ringde 14:15 och meddelade att jag var tvungen att ringa dagis för de hade försökt få tag på mig. Hon informerade att Elli klämt sig och att dagis ville att jag skulle ringa på en gång... Ringde dit på väg ner från Böle och där meddelade Lena att Elli klämt fingret riktigt illa på en vagn som de har leksaker i.
Susade ner för berget samtidigt som jag ringde min kära granne Veronica som ställde upp med omedelbar assistans (TACK), Thommy hade nämligen bilen i Svensta och mobilen avstängd... Hon hämtade upp mig på jobbet och hjälpte mig med Elli in i bilen. Hon hade en handduk virad om handen och vi beslutade snabbt att åka in på jobbet så sköterskorna fick ta en snabbtitt på fingret.
Väl där så togs handduken bort och det var ingen vacker syn... Fingertoppen och nageln var helt borta (avklämd) på vänster ringfinger och sköterskorna bestämde att vi beställer ambulans. Skulle ha fått låna bil men just då kändes det som vad som helst hade kunnat hända på väg in till stan. Man vet ju inte när hon skulle börja få ont och så vidare. Sköterskorna var snälla och la om fingret provisoriskt i väntan på skjutsen! Inte ett knyst sa Elli under heeeela tiden!
När ambulansen kom brast de ut i skratt, de trodde att de skulle hämta en 102:åring... De trodde att det var födelseår 1908 istället för 2008 i och med att det var på ett servicehus som patienten skulle hämtas... =)
Elli fick en "Ambus" i ambulansen och charmade personalen!
Väl på akuten fick vi komma in på ett rum och fem minuter senare kom en jättegullig ortopedläkare som tittade på fingret och skickade oss ner på röntgen. Där var första gången Elli grinade och då hade hon redan visat fingret för läkaren och en sköterska tidigare... Röntgen var gjort på tre minuter och sen började väntan. Två läkare (bla ortopedläkaren) kom in och konstaterade att benet inte var skadat så de la om en klar bedövningsvätska på fingret och sen fick vi vänta igen... Elli grät när de la på kompressen med bedövning men sen var det bra. Detta skulle sitta en timme för bra effekt och sen skulle det bara läggas om innan vi skulle få åka hem.Elli hade ätit lunch på dagis 11:30 och missat mellis 14:30 så jag frågade om hon kunde få mat nere på akuten och det fick hon!! 19:40 kom två stora pannkakor med hallonsylt och ett glas mjölk som hon slukade och sen var det full fart på ungen!
20:30 kom de och la om fingret med mepitel (som INTE skulle användas enl. läkaren eftersom det finns viss risk att det växer fast på barn som har snabbt läkkött med det sket de i när jag påpekade detta...), solvalinekompress och en bit tejp. De drog en fingertuta över och jag påpekade att det skulle sitta i tre (!) dagar så då snorkade hon och drog på en liten tejp över... Enl. läkaren skulle det göras ett ordentligt bandage av hela handen samt upp till armbågen pga infektionsrisken och att hon är så liten. Jag suckade och tänkte att jag får fixa det hemma istället, uska som man är! =) Snorkfröken hälsade att vi skulle få gå hem och så gick hon. Jag började plocka undan leksakerna som Elli dragit fram och då stack snorkfröken in huvudet och meddelade att läkaren ville titta in en snabbis innan vi fick gå.
Tio minuter senare kom läkaren och fick ett smärre utbrott på den så kallade omläggningen. Jag meddelade också att det låg mepitel underst och jag trodde den lilla kvinnan skulle gå upp i atomer. Det blev bakläxa men jag bad att omläggningen skulle få sitta och att de bara skulle dra över tubgas och det gick bra. Elli var otröstlig när de skulle lägga om innan men det var nog för att hennes arm var fasthållen. =) Ett ytterligare besök av snorkfröken och vi kunde åka hem igen! Jag som kallt räknat med att få stanna över natten... Tur att man har vänner som Ellinor Haraldsson och hennes siss Erkki! =) De tog våran Cheva och hämtade upp oss i stan! TACK BRUDAR! Vi hann även med en tur till Gyllene Måsen eftersom jag inte ätit sen 10-tiden på fm...
Vi var hemma strax efter 23 efter en låååång dag och en bit finger mindre...
Igår morse fick jag börja dagen med att ringa TryggHansa och anmäla skadan både för våran försäkrings skull och kommunens. Tur att man har samma bolag, blir smidigare så!
Ringde även dagis och meddelade att vi var hemma och att de hade gjort alldeles rätt med att skölja fingret och linda in det. Överdelen på leksaksvagnen är borta meddelade dem och skadeanmälan är skickad till kommunen.
Den gulliga läkaren ringde och meddelade igår morse att de diskuterat Elli och ville att hon skulle äta penicillin i sju dagar så Thommy fick ta ut det i Svensta.
Idag kom hela dagisgänget och lämnade teckningar och ett paket till Elli (en mjukiskatt) som blev jätteglad enl. Thommy, jag jobbade men såg när barnen gick förbi jobbet med Ellis vagn och dagisväska! =)
Man kan inte tro att Elli har en så otäck skada under bandaget som hon verkligen har... Hon är högt och lågt, hoppar och studsar, härjar och busar. Hon är med andra ord som vanligt fast hon nästan bara använder en hand... =) Gofisen min!
Imorgon ska vi till Svenstavik för att lägga om fingret och jag gruvar mig rätt ordentligt... Jag hoppas att mepitelen inte sitter fast, att det har börjat läka skapligt och att hon inte har ont när de grejar... Jag säger som Elli: Huvva! =)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Skickar en kram till Elli från oss alla.

2010-10-06 @ 22:29:52
Postat av: Pappa

Underbara Elli !!! Hon tål verkligen järnspiken !

Tror att hon brås på Morfar "ler". Känns verkligen skönt med en sån mor som Sara, inte rädd för att säga till, en riktig "doer" Som låter barnen alltid komma i första hand...Jag är jättestolt över mina flickor.

POK. Pappa

2010-10-07 @ 00:42:08
Postat av: Erika

Lilla lilla Elli! Världens bästa och sötaste.

2010-10-07 @ 08:01:55
Postat av: Maria

Stackars liten! Vilken tur att du kan hålla huvudet kallt, är så otäckt när olyckor händer. Kramar

2010-10-07 @ 09:43:47
Postat av: Ellinor

Haha, det är kanske inte rätt forum att skratta, men jag såg verkligen framför mig Elli stå och säga huvva!

Och som jag sa; Du hade gjort samma om det varit tvärtom :).

2010-10-07 @ 10:23:01
URL: http://elliiicious.blogg.se/
Postat av: Jane

men herregud Sara! Johanna berättade om det här igår å jag höll på tappa hakan! Känns sjukt att nåt sånt ens ska kunna hända på ett dagis!

Man kan ju visserligen inte förutspå olyckor men locket måste ha varit riktigt tungt?

Hoppas allt går bra med fingret!

Kram till er

2010-10-08 @ 09:56:36
URL: http://lifeofjane.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0